نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1625
-
الف
+

کارگردان افغانستانی قصه فولکلور «سیاه موی و جلالی» را روی صحنه می برد

نمایش فولکلور افغانستانی «سیاه موی و جلالی» به کارگردانی «عماد رسولی» به زودی به روی صحنه می رود.

«عماد رسولی» کارگردان جوان اهل افغانستان در گفتگو با خبرنگار شبکه آی فیلم 2 در خصوص ساخت اثر نمایشی با عنوان «سیاه موی و جلالی» بر اساس قصه های فولکلور کشور افغانستان معلوماتی ارائه داد.

رسولی عنوان کرد: در حال تمرین برای اجرای نمایشی از قصه های فولکلور کشور افغانستان با عنوان «سیاه موی و جلالی» هستیم که داستان آن عاشقانه و موزیکال است و پایان خوشی دارد.

وی ادامه داد: در این نمایش از بازیگران کمتر شناخته شده و آماتور استفاده می شود که در صورت آماده شدن در ماه میزان به روی صحنه می رود.

این کارگردان جوان افغانستانی در خصوص هدف خود از پرداختن به قصه ها و افسانه های فولکلور کشور افغانستان همچون تیاتر «کوه چهل دختر» که در چهلمین جشنواره بین المللی تیاتر فجر به روی صحنه رفت، اظهار کرد: همواره کارگردان ها به ساخت نمایش از قصه های معروف و مشهور در جهان تمایل بیشتری دارند، اما در کشور افغانستان داستان ها و قصه های بسیاری وجود دارد که مردم با آن آشنایی چندانی ندارند.

وی در این خصوص افزود: افغانستان قصه ها و داستان های زیبایی دارد که تا کنون به آن ها پرداخته نشده و در دنیای هنر مغفول مانده است از این رو دوست دارم تا مهاجران و حتی مردم جهان با این قصه ها چه بر اساس اسطوره شکل گرفته باشند یا چه بر اساس واقعیت؛ آشنا شوند از این رو این بار به سراغ ساخت قصه «سیاه موی و جلالی» رفتیم و امیدوارم زمانی برسد که این داستان ها مانند بسیاری از نمایشنامه های تاثیرگذار جهان همچون «رومئو و ژولیت»، «هملت»، «مِده‌آ» و ... مشهور شوند.

افسانه «سیاه موی و جلالی» داستان جوانی به نام جلالی را روایت می کند که برای تحصیل از غور به هرات آمده و به دنبال رویای خود شیفته دختری به نام سیاه موی می‌شود.

پس از فراز و فرودهای فراوان، خانواده سیاه موی و جلالی به این ازدواج رضایت نمی دهند و جلالی عاشق و شیدای او سر به بیابان می‌گذارد و شروع به سرودن دو بیتی می‌کند. خانواده جلالی او را به سفر فرستاده و جلالی بعد از سفر کردن به سمرقند و بخارا و جاهای دیگر عشق او نسبت به سیاه موی عمیق تر می‌شود.

در نهایت شعرهایی که او می‌گوید بر سر زبان‌ها می‌افتد و قصه این دو عاشق تبدیل به افسانه می‌شود که گرمابخش مهمانی و محافل مردم است.خانواده سیاه موی و جلالی آخر راضی به پیوند آنها می‌شوند و جلالی و سیاه موی با هم عروسی می‌کنند و ...

از جلالی 1707 دو بیتی به جای مانده که به صورت پراکنده در بعضی از کتاب‌ها جمع آوری شده است.

قصه سیاه موی و جلالی را قصه رومئو و ژولیت افغانستان می‌نامند.

در پیوند با این خبر بخوانید:

تیاتر «کوه چهل دختر» به کارگردانی «عماد رسولی» به روی صحنه می رود

«عماد رسولی» در مصاحبه با آی فیلم2: داستان های فولکلور افغانستان به جان و دل مردم هم فرهنگ و زبان ایران می نشیند

م ا 

نظر شما
ارسال نظر